به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امین کیانی، سرپرست مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی وزارت راه و شهرسازی در نشست شورای هماهنگی روابط عمومیهای سازمانها و شرکتهای تابعه با اشاره به اینکه همراهی سازمانی در دولت ایران قوی بر چند اصل استوار است، گفت: اولین اصل برای خدمت در نظام اداری کشور توجه به شفافیت است. اگر یک ساختار و سازمان بخواهد به اهداف خود برسد اصل اولی که باید مدنظر قرار بگیرد، شفافیت است.
کیانی گفت: اگر شفافیت باشد توانمندی افراد و چالشها و ضعفهای سازمان مشخص میشود در یک نظام شفاف ارتقای افراد نیازمند دیگر با بازیهای پشت پرده نیست و افراد میتوانند با عملکرد و کارآمدی خود و با استفاده از ساختار امتیازبندی شفاف سازمان رشد و ارتقا پیدا کنند.
وی ادامه داد: شفافیت امکان پاسخگویی به مردم را فراهم میکند. در یک نظام شفاف میتوانیم با مردم روراست باشیم و ضعفها و انباشت مشکلات گذشته شرکت و سازمان را با مردم در میان بگذاریم. میتوانیم مردم را ولی نعمت خود بدانیم و ارتباطی دو سویه را با آن ها ایجاد کنیم. شفافیت باعث خروج نالایقی، نظم بوروکراتیک فن سالار بدون خروجی یا همان نظام رییس و مرئوسی، ریا، تفرقه و آفت های ساختار اداری و اجرایی از شرکت و سازمان میشود. این باید مدنظر قرار بگیرد که اصل اول در وزارتخانه و مرکز ارتباطات شفافیت و پاسخگویی به مردم است.
کیانی عدالت را اصل دوم نظام اداری در دولت مردمی دانست و گفت: مساله اصلی دولت و وزارتخانه دغدغه عدالت است. پیوست عدالت باید در همه فعالیتهای سازمان و ساختار نهادینه و جاری شود و پیوست عدالت باید حتی در حوزه رسانه و اطلاع رسانی وجود داشته باشد. پیوست عدالت در ارتباطات، اطلاعرسانی و بیان دیدگاههای وزارتخانه و سازمان های زیرمجموعه وجود داشته باشد. هرآنچه که تحت عنوان برنامههای اجرایی در وزارتخانه و ساختار انجام میشود باید پیوست عدالت و پیوست رسانهای داشته باشد.
وی افزود: وظیفه مرکز ارتباطات را نباید به نشر اخبار تقلیل داد. وظیفه اول ما این است که باید از فعالیت سازمان و شرکت و وزارتخانه روایتسازی کنیم. ما نیاز به وحدت در روایت و تکثر در راوی داریم. روایت واحد باعث میشود که برای چالشها آماده باشیم و بتوانیم مدیریت افکار عمومی و اقناع مخاطب را در دست بگیریم.
سرپرست مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی وزارت راه و شهرسازی کارآمدی را اصل دیگر نظام اداری دانست و گفت: در ساختار اداری نیاز به حوزه تخصصی آکادمیک و تجربی داریم که خروجی آن کارآمدی باشد. اگر کارآمدی اصل باشد میتوان از ظرفیت افراد به درستی استفاده کرد. هر فردی مزیت و ارزش افزودهای دارد و با توجه به مزیت نسبی هر فرد میتوان برای او برنامهریزی کرد.
وی ادامه داد: اصلی دیگر شایسته سالاری است. هرجا که مبنا شایسته سالاری بوده عملکرد سیستم ارتقا پیدا کرده و هرجا که شایسته سالاری اجرایی نشده عملکرد دچار ضربه شده است. شایسته سالاری متکی بر سه ویژگی نبوغ، تجربه و میدانداری است. مدیران روابط عمومی باید در بطن برنامههای و اتفاقات سازمان باشند. در این دوره وزیر راه و شهرسازی روحیه عملگرایی دارد و عملگرا بودن و در میدان بودن باید به همه بخشها تسری داده شود.
کیانی بر لزوم استفاده از شیوههای نوین اطلاعرسانی تاکید کرد و گفت: در حوزه خبر و اطلاع رسانی باید از شبکههای اجتماعی استفاده شود. اکنون ارتباط با رسانههای رسمی در جریان است و اگر بتوانیم از ظرفیت شبکههای اجتماعی نیز بهرهببریم، این امکان وجود دارد که نبض اطلاع رسانی و جریان سازی را در دست بگیریم. بنابراین باید هم از شبکههای اجتماعی تخصصی و هم از شبکههای اجتماعی با مخاطب بالا در فضای ملی استفاده کرد.
وی افزود: در این دوران باید به فضای تصویر و عکس توجه ویژهای شود. تجربه نشان میدهد که تصویر و عکس و شیوههای نوین خبررسانی قدرت بیشتری در جلب و جذب مخاطب دارد. بنابراین باید از این ظرفیت استفاده شود.